Analityka internetowa - 4 kluczowe narzędzia Google

Strona głównaArtykułyAnalityka internetowa – 4 kluczowe narzędzia Google
18kwianalityka internetowa

Analityka internetowa to proces gromadzenia, pomiaru, analizowania i raportowania danych oraz wyciągania wniosków z zachowania osób odwiedzających naszą witrynę internetową.

Badanie zachowania użytkowników wchodzących na Twoją stronę internetową pomoże Ci lepiej zrozumieć ich potrzeby oraz przeprowadzić optymalizację konwersji w Twoim serwisie internetowym.

analityka internetowa a analizy danych o słowach kluczowych

Analityka internetowa obejmuje więc dokładne śledzenie, przeglądanie i raportowanie danych w celu dokładnego zbadania zachowania potencjalnych klientów, co z kolei przekłada się na lepszą optymalizację kampanii reklamowych czy SEO, co koniec końców wpływa na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google.

Rola potencjalnych klientów w analityce internetowej

Aby zrozumieć, jaka jest potencjalnych klientów w przypadku analityki internetowej, musisz zrozumieć jedną, bardzo ważną rzecz – wszystko, co robisz w internecie, nawet w trybie incognito, zostawia po sobie swój ślad.

Co to dokładnie znaczy? Oznacza to tyle, iż cała analityka internetowa oparta jest na nieustannym zbieraniu danych przez strony internetowe dotyczących ruchu na stronie.

Każda strona internetowa gromadzi swoje własne, indywidualne dane ilościowe, które najczęściej wykorzystywane są do optymalizacji konwersji pod skuteczniejszy proces zakupowy lub do działań remarketingowych.

analityka internetowa a analizy danych o słowach kluczowych
Analityka internetowa pozwala nam zrozumieć, które kanały sprzedaży są dla nas najskuteczniejsze.

Mówiąc na myśli każda mam na myśli także stronę internetową naszej agencji – tak, kiedy wejdziemy jutro w naszą analitykę internetową będziemy wiedzieć, że czytałeś taki a nie inny artykuł, będziemy wiedzieć, ile czasu mniej więcej na niego poświęciłeś, będziemy wiedzieć dokładnie, z jakiego kanału ruchu przyszedłeś, będziemy nawet znać miasto, w jakim prawdopodobnie znajdowałeś się w chwili czytania naszego artykułu.

Wszystkie te rzeczy o Tobie będziemy wiedzieć nawet w przypadku, gdy wszedłeś na naszą stronę w trybie incognito – wielu ludzi jest przekonanych, iż tryb prywatny zapewnia im pełną anonimowość w internecie – nic bardziej mylnego.

W trybie tym przeglądarka nie zapisuje na Twoim urządzeniu historii przeglądania oraz plików cookie – my jednak będziemy wiedzieć dokładnie, co robiłeś, przynajmniej na naszej stronie.

Przerażające, prawda? A to dopiero początek.

Co więcej analiza danych pozwoli nam zrozumieć, ile dokładnie czasu spędziłeś na stronie, czy znalazłeś to, czego szukałeś, czy może wyszedłeś z naszej strony bez znalezienia odpowiedzi na swoje pytanie oraz czy próbowałeś się z nami skontaktować.

W dodatku, zostawiając ślad w naszej witrynie, dałeś nam do zrozumienia, że możesz szukać usług marketingu internetowego lub jesteś zainteresowany tym tematem w ten lub inny sposób.

Będziemy mogli to wykorzystać na przykład w celu reklamy remarketingowej w Google lub na Facebooku – zdarzało Ci się na pewno, że wszedłeś na jakąś stronę internetową pierwszy raz w życiu, a potem byłeś bombardowany reklamami w mediach społecznościowych z ofertą tej właśnie firmy?

To właśnie jest remarketing.

Dlaczego analizujemy zachowania użytkowników?

Wszystkie te dane ilościowe zbierane są przez witryny na całym świecie w celu optymalizacji współczynnika konwersji.

Czym jest współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji to najprościej rzecz ujmując zachowanie użytkowników, na którym zależy nam najbardziej.

Innymi słowy jest to współczynnik tego, jak bardzo nasza strona jest skuteczna w prowadzeniu klienta do tego działania, które przynosi nam zysk – najczęściej jest to sprzedaż.

Współczynnik konwersji wyrażany jest w procentach – przykładowo, jeśli w poniedziałek 100 osób weszło do Twojego sklepu internetowego, a 4 z nich dokonało zakupu, oznacza to, że Twój współczynnik konwersji w ten dzień wynosił 4% – ponieważ tyle procent użytkowników ze wszystkich potencjalnych klientów Twojej strony skorzystało z oferty Twojej firmy.

Odpowiadając więc na pytanie z nagłówka – analiza ruchu na stronie pozwala na dużo skuteczniejsze optymalizacje wszystkich kampanii marketingowych, jakie prowadzimy.

Narzędzia analityczne w mierzeniu współczynnika konwersji
Google Analytics mierzy, jak użytkownicy odwiedzający witrynę się zachowują także jeśli chodzi o współczynnik konwersji

Dzięki nowoczesnym narzędziom analitycznym możemy dokładnie określić wiele rzeczy, w tym to, jakie działania marketingowe przyciągają najwięcej nowych klientów oraz jak zaczyna się i kończy przeważnie ścieżka zakupowa użytkowników na naszej stronie.

Aby jednak zacząć cokolwiek analizować w kwestii ogólnorozumianej analityki internetowej, pozwalającej na dokładną analizę ruchu na Twojej stronie internetowej, musimy poznać szereg zachowań użytkowników.

Nietrudno się więc domyślić, że by to zrobić – musimy posiadać jakiekolwiek dane ilościowe, czyli innymi słowy – ktoś musi do nas na tę stronę wchodzić.

Narzędzia analityki internetowej

Analityka internetowa posiada szereg narzędzi, dzięki którym możemy poznać współczynnik konwersji oraz lepiej zrozumieć obraz swoich danych.

Google Analytics

Google Analytics to internetowe narzędzie, które pomaga nam zbierać dane w czasie rzeczywistym. Usługa jest całkowicie darmowa dla wszystkich użytkowników, których witryny nie są odwiedzane miesięcznie więcej niż 5 milionów razy.

analityka internetowa - działania w celu optymalizacji konwersji
Google Analytics 4 zastępuje wysłużoną usługę Universal Analytics

Google Analytics oferuje szereg funkcjonalności związanych z marketingiem internetowym – analizuje dane demograficzne użytkowników wchodzących na naszą stronę, może integrować aplikacje e-commerce z naszą analityką internetową, łączyć konta z Google Ads (dawniej Google Adwords) i mierzyć dzięki temu skuteczność naszych kampanii reklamowych, a także pokazywać dokładny wskaźnik konwersji czy współczynnik odrzuceń.

To tylko niektóre z funkcji, jakie dostajesz do Twojej dyspozycji w ramach analityki internetowej od Google.

Podsumowując – Google Analytics bada dokładne zachowanie użytkowników wchodzących na Twoją stronę internetową, natomiast nie bada takich rzeczy jak funkcjonalność i działanie strony WWW.

Google Search Console

Również niezbędne narzędzia analityczne dla wszystkich właścicieli stron internetowych, natomiast pełniące nieco inną rolę analityki internetowej.

Google Search Console pozwala na sprawdzenie statusu indeksowania naszej witryny przez wyszukiwarkę Google.

Analityka internetowa - Google Search Console
GSC to podstawowe narzędzie pracy każdego SEOwca

Oprócz tego w narzędziu tym znajdziemy szczegółowe dane na temat łącznej liczby kliknięć naszej witryny z organicznych wyników wyszukiwania, średni współczynnik kliknięć (tzw. CTR), średnią pozycję naszej strony w Google czy też wszelkie problemy, jakie roboty indeksujące Google zauważyły na naszej witrynie internetowej.

O ile Google Analytics skupia się bardzo na śledzeniu tego, co dokładnie robią klienci na naszej stronie, o tyle Search Console skupia się bardziej na warstwie skuteczności Twojej witryny w wyszukiwarce oraz znajdowania ewentualnych problemów technicznych.

Google Tag Manager

Menedżer tagów Google to system zarządzania tagami, który umożliwia szybkie i łatwe aktualizowanie kodów śledzenia i powiązanych fragmentów kodu, czyli tagów, w witrynie lub aplikacji mobilnej.

analityka marketingowa - obsługi zapytania Google Tag
Tag Manager pozwala nam zarządzać skryptami przez łatwe dodawanie kodów do naszej witryny

Dzięki Google Tag Manager możemy zarządzać skryptami analitycznymi znajdującymi się w warstwie naszej strony. Każdy dobry analityk internetowy wie, iż wdrażając odpowiednie skrypty analityczne w Google Tag Manager jesteśmy w stanie bardzo szybko zrealizować oczekiwaną strategię wzrostu współczynnika konwersji.

Google Data Studio

Google Data Studio to narzędzie, jakiego potrzebujesz dla Twojego biznesu, żeby zebrać wszystkie działania optymalizacyjne w jednym miejscu.

Google Data Studio w analityce internetowej
Google Data Studio przekształca dane w czytelne i pełni konfigurowalne raporty informacyjne

Dzięki temu narzędziu możemy tworzyć zbiorcze raporty z systemów i platform takich jak Google Ads, Google Search Console czy Google Analytics.

Analityka internetowa – raportowanie i analizowanie danych

Analityka internetowa oferuje szereg korzyści w branży e commerce i dziś już żadna szanująca się agencja SEO nie jest w stanie skutecznie realizować swoich kampanii bez takich narzędzi jak Google Analytics.

Regularnie i poprawnie przeprowadzana analityka pozwala nam na zrozumienie kluczowych wskaźników efektywności naszego biznesu, a co za tym idzie – poprawę wyników sprzedażowych.

Dokładne raporty analityczne pozwalają nam ustalić, w którym kierunku zmierza nasza firma – rozwijamy się, stoimy w miejscu, a może cofamy?

Pamiętaj jednak, ze samo raportowanie danych to dopiero pierwszy krok – najważniejszym czynnikiem jest poprawne przeprowadzenie analizy danych i wyciągnięcie z nich prawidłowych wniosków.

Przekuj dane w informacje

Analiza i analityka danych jest czymś więcej niż tylko narzędziem do zrozumienia procesów zachodzących na naszej stronie.

analityka internetowa - digitix

Pamiętaj, że nawet najlepsze narzędzie internetowe pozwoli Ci co prawda na zebranie praktycznie wszystkich danych o osobach odwiedzających Twoją witrynę, ale będzie bezużyteczne bez odpowiednio wykwalifikowanej osoby, która je poprawnie skonfiguruje, zapewni prawidłowe wdrożenie oraz przede wszystkim – wyciągnie logiczne i przydatne dla Ciebie wnioski.

digitix logo

DIGITIX
ul. Kapitałowa 4
35-213 Rzeszów

NIP: 7941818713
REGON: 520659357

Zadzwoń do nas:
888-697-308

Napisz do nas:
biuro@digitix.pl

Copyright © 2023 DIGITIX - Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka prywatności - Polityka Cookies

Scroll to top