SEM (z ang. Search Engine Marketing) to forma marketingu internetowego, która pomaga firmom zwiększać przychody poprzez ściąganie na swoją stronę potencjalnych klientów na podstawie zapytań, jakie wpisują oni do wyszukiwarki.
Innymi słowy to każda strategia marketingowa, której podstawą jest pojawienie się naszej strony w wynikach wyszukiwania.
Szereg różnych działań podejmowanych w celu wypromowania strony internetowej w wyszukiwarce cechuje dużo korzystniejsza relacja poniesionych kosztów do efektów sprzedażowych niż w przypadku tradycyjnych działań marketingowych. Dzieje się tak, ponieważ reklamujemy się tylko tym ludziom, którzy faktycznie szukają naszego produktu lub usługi.
Marketing ten obejmował niegdyś działania przekrojowe w wyszukiwarkach takich jak Google, Yahoo i Bing. Obecnie jednak prowadzi się go praktycznie wyłącznie w wyszukiwarce Google, ponieważ pozostałe serwisy mają marginalną popularność.
SEM można przeprowadzić poprzez optymalizację pod kątem wyszukiwarek (czyli działania SEO – Search Engine Optimization) lub reklamy typu pay-per-click (takie jak kampanie Google Ads) i kampanii linków sponsorowanych.
Jak działa Search Engine Marketing?
Kiedy użytkownik wyszukuje określony produkt lub usługę, wpisując frazę do wyszukiwarki, pierwsze wyniki wyszukiwania to promowane i płatne linki oznaczone jako „Reklama”. Wyniki, które pojawiają się pod reklamą są związane z pozycjonowaniem stron internetowych – serwisy znajdujące się tam pojawiają się tam dzięki optymalizowaniu stron internetowych.

Wobec powyższego, istnieją więc dwie główne drogi, jeśli chodzi o Search Engine Marketing. Różnią się one przede wszystkim sposobem realizacji oraz czasem, jaki jest potrzebny do uzyskania efektu.
Reklamy płatne
Pierwsza z nich to wspomniana reklama, która przekierowuje użytkowników na naszą stronę internetową. Działa ona w modelu CPC (z ang. Cost Per Click), czyli płacimy za każde kliknięcie z wyszukiwarek internetowych, które prowadzi do naszej strony.

Te działania SEM z zakresu marketingu internetowego powodują praktycznie natychmiastowe pojawienie się w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe, dzięki czemu można w relatywnie krótkim okresie ściągnąć ruch na swoją stronę.
Ruch ten jednak nie gwarantuje natychmiastowych zysków – przypomnij sobie sam, kiedy ostatnio wszedłeś pierwszy raz w życiu na nową poznaną stronę internetową i od razu coś kupiłeś?
SEO, czyli Search Engine Optimization
Druga z nich z nich to pozycjonowanie stron internetowych, czyli tzw. działania SEO. Są one związane z promocją w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i sprawdzą się wtedy, jeśli chcemy inwestować w nasz marketing internetowy „na przyszłość”
Polegają one na tym, iż nasza strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania, z tą różnicą, że tutaj nie płacimy w przypadku kliknięcia przez klienta.
Aby jednak uzyskać na tyle wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, by być odpowiednio widocznym, musi zostać przeprowadzona odpowiednia optymalizacja stron internetowych – a to już darmowe nie jest, chyba, że mamy na tyle doświadczenia, żeby robić to sami.

Optymalizacja strony jest tylko jednak jedną stroną medalu związaną z pozycjonowaniem stron internetowych. Oprócz tego, musimy pozyskiwać linki prowadzące do naszej witryny z innych stron (off site SEO) – a każdy taki link kosztuje.
Jak widzisz więc, w temacie wyszukiwarek internetowych nie ma tak naprawdę nic za darmo.
Niewątpliwą wadą Search Engine Optimization jest fakt, że działania SEO są bardzo trudno mierzalne, czasami wręcz nieprzewidywalne i czasochłonne.
Tak więc co prawda klient nie płaci za kliknięcie, które przeniesie go na Twoją stronę internetową w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ale Ty płacisz za cały proces, który niejednokrotnie trwa miesiącami lub latami.
Cztery kroki do prawidłowego przeprowadzenia działań marketingowych w wyszukiwarce
Prawidłowy proces SEM powinien składać się z czterech głównych etapów:
- analizy
- strategii
- realizacji
- pomiaru
Krok 1 – Analiza
Pierwszym i najważniejszym krokiem w procesie SEM jest analiza.
Wiąże się ona z gromadzeniem danych o potencjalnych klientach i ich intencjach rynkowych, a także badaniem, które słowa kluczowe odpowiadają ich konkretnym potrzebom i w jakim stopniu.

Dobra analiza jest kluczowym działaniem, jeśli chodzi o marketing internetowy, ponieważ to na jej podstawie będziemy dobierać działania SEM. Jeśli popełnimy błędy na etapie założeń i zbierania danych, nie pomogą nam najlepsze płatne kampanie ani żadne magiczne działania optymalizacji stron WWW, bo nie trafimy do klientów, na których nam zależy.
Krok 2 – Strategia
Kolejnym krokiem jest strategia, która polega na opracowaniu planu realizacji kampanii reklamowej za pomocą słów kluczowych i stron docelowych, które zapewnią wartość dla potencjalnych klientów.
Strategia działań SEM, jeśli chodzi o marketing PPC , czyli płatne reklamy musi uwzględniać takie rzeczy jak:
- produkt lub usługa, którą chcemy reklamować
- analizę słów kluczowych
- dobranie odpowiedniej grupy docelowej
- nasz budżet reklamowy
- kreację reklamy
- stronę docelową, na jaką kierujemy klientów
- konkurencyjność naszej oferty

Jeśli chodzi o działania pozycjonowania strony WWW w celu zwiększenia widoczności witryny w sieci wyszukiwania, optymalizacja SEO musi uwzględniać:
- przekrojowy audyt SEO naszej strony
- frazy kluczowe, na jakie chcemy być widoczni
- jakie treści będą nam potrzebne
- ile linków i jakiej jakości muszą być, żeby dogonić konkurencję
Te cztery rzeczy powiedzą nam praktycznie od razu, jaka ilość pracy i pieniędzy będzie potrzebna na to, abyśmy zaczęli być widoczni w organicznych wynikach wyszukiwania. Musimy pamiętać, że działania SEO koncentrują się w większości branż na długiej i niemalże niekończącej się pracy, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony.
Krok 3 – Realizacja
Trzecim krokiem w tym procesie jest realizacja, która polega na zaprojektowaniu kampanii reklamowej online za pomocą doboru słów kluczowych, na które będziemy widoczni i stron docelowych, na które będziemy kierować naszych klientów.

Musimy pamiętać, że płatne wyniki pojawiają się praktycznie od razu – przeważnie do 24h od aktywowania kampanii. Widoczność strony internetowej w obrębie SEO nie rośnie jednak z dnia na dzień – na efekt trzeba poczekać. SEO stanowi więc kiepską strategię dla tych, którzy są niecierpliwi lub nie mają dużych środków na jej realizację.
Krok 4 – Pomiar
Wreszcie pomiar obejmuje ocenę sukcesu kampanii reklamowej online poprzez analizę wielu informacji z zakresu SEM. Pomiar ten musi określić, jaka jest skuteczność w podejmowanych przedsięwzięciach reklamowych na podstawie zebranych danych, które musimy z kolei zamienić w użyteczne informacje.
Tutaj musimy się na chwile zatrzymać, ponieważ wiele agencji czy specjalistów wmawia właścicielom stron, iż ruch wzrósł, więc zadanie zostało wykonane.

Głównym zadaniem SEM z zakresu e-commerce nie jest wtłoczenie ruchu na stronę, tylko zwiększenie liczby transakcji do tego stopnia, żeby pieniądze, jakie wydajemy na kampanie PPC nie tylko się zwróciły, ale i nas na zarobiły.
Jeśli więc otrzymasz raport, w którym firma uważająca się za profesjonalną agencję świadczącą usługi w zakresie SEM będzie mówić o tym, iż kampanie się udają, ponieważ jest duży ruch i zasięg strony zwiększył się – możesz już właściwie sobie odpuścić optymalizację sklepu z nimi czy jakiekolwiek inne kampanie reklamowe.
Nie trudno jest sprawić, szczególnie w marketingu CPC, zeby strona internetowa stała się widoczna i pojawiała się razem z innymi wynikami wyszukiwania.
Dużo trudniej jest jednak zwielokrotnić wartościowy ruch w sieci reklamowej, dzięki któremu faktycznie zaczniemy zarabiać – to jest tak naprawdę prawdziwy problem, ponieważ osiągnięcia zakładanych rezultatów nie zależą tylko od kreacji reklamy.
Zobacz też: Dlaczego reklama to nie wszystko?
SEO i SEM – od czego zacząć?
Jeśli zastanawiasz się, jak skutecznie zacząć promocję swojej strony internetowej poprzez skonstruowanie strategii marketingowej, która będzie odpowiadać za ogół działań promocyjnych w obrębie SEO i reklam płatnych – to dobrze trafiłeś.
Sprawdź swoją stronę
Zacznij od siebie – jeśli Twoja strona jest nieprzejrzysta, niedostosowana do smartfonów, ładuje się zbyt długo lub ma jakiekolwiek inne problemy, które będą przeszkodą dla klienta w czasie pobytu na niej i realizacji jego ścieżki zakupowej – najlepsza reklama Ci nie pomoże.

Dobrze jest sprawdzić, jak wyglądamy na tle naszej największej konkurencji.
W końcu w większości branż ktoś już zrobił ten marketing i na tym zarabia – warto więc przekonać się samemu, jak prezentujemy się na ich tle i czy nasz sklep spełnia wszystkie normy, które są podstawą w biznesie internetowym.
Zrozum swoich odbiorców
Musisz zadbać o to, aby Twoja grupa odbiorców była odpowiednio dobrana do produktu lub usługi, jakie oferujesz. Wybieranie grup odbiorców, do których będziemy kierować reklamy jest jednym z ważniejszych czynników w kreacji SEM.

Następnie, drugim kluczem w jakiejkolwiek strategii marketingowej jest zrozumienie, czego chce nasz klient i po prostu podarowanie mu tego.
Często skupiamy się na konkretnej usłudze bądź produkcie, który mamy, opisując a to innowacyjne rozwiązania technologiczne, jakie oferuje nasz produkt czy też jakość, która przemawia za naszymi usługami. Klienta niekoniecznie może to interesować.
Jeśli piszesz o swoich świadczonych usługach, pisz tak, żeby klient wiedział, jak te usługi mogą mu pomóc.
Podobnie jest z produktem – content marketing polegający na zanudzaniu klienta monotonnymi blokami tekstów na temat niesamowitych danych technicznych naszego produktu to niezbyt dobry pomysł.
Klient poszukuje rozwiązań swoich problemów – i Ty musisz go przekonać, że te rozwiązania są właśnie w Twoich rękach.
Określ budżet
Kampanie reklamowe marketingu w wyszukiwarkach, inaczej określanym skrótem SEM są nie do realizacji bez budżetu. Niestety – chcesz się reklamować – musisz płacić.

Jeśli startujesz z budżetem między 300 a 1000 zł miesięcznie – zapomnij o SEO i pozycjonowaniu. Dużo lepszym sposobem na sprawdzenie rentowności naszej strony internetowej w takim wypadku będzie włączenie odpowiednio stargetowanej reklamy płatnej w ramach określonego budżetu i sprawdzanie, jak klienci reagują na nasz produkt lub usługe.
Sprawdź, na jakie słowa reklamuje się Twoja konkurencja
Jeśli ktoś już zrobił robotę za Ciebie, to po co się przemęczać?
Możesz sprawdzić za pomocą wielu narzędzi płatnych i bezpłatnych, na jakie słowa kluczowe Twoja konkurencja się pozycjonuje oraz reklamuje.

To da Ci nie tylko wgląd na frazy, jakie musisz włączyć do swojej kampanii, ale przede wszystkim na stawki za jedno kliknięcie. Pomoże Ci to zrozumieć, jaką ilość ruchu jesteś w stanie wtłoczyć w obrębie swojego miesięcznego budżetu.
SEM – co to jest – FAQ
Co to znaczy SEM?
SEM (z ang. Search Engine Marketing) to każda strategia marketingowa, której podstawą jest pojawienie się naszej strony w wynikach wyszukiwania.
Co składa się na SEM?
SEM składa się z dwóch elementów – kampanii płatnych PPC (Pay Per Click), gdzie płacimy za każdego kliknięcie oraz SEO (Search Engine Optimization), które odpowiada za pozycjonowanie strony.
Czym zajmuje się SEM?
SEM zajmuje się ogółem wszystkich działań, które polegają na promowaniu witryny w wyszukiwarkach internetowych.
Czym jest SEO?
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej w celu zwiększenia widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.