26sty

Dyrektywa Omnibus – co musisz wiedzieć jako sprzedawca?

Dyrektywa Omnibus nakłada na sprzedawców e-commerce w Polsce nowe obowiązki – ich niedopełnienie grozi karą do nawet 20 000 złotych. Pomimo tego wiele sklepów w Polsce, szczególnie małych i średnich, nie wdrożyło żadnych zmian po wejściu nowego prawa.

Trzy główne zobowiązania ciążące na sprzedawcach od 1 stycznia 2023 roku to obowiązki:

– podawania najniższej ceny obowiązującej w okresie ostatnich 30 dni sprzed promocji

– informacji o weryfikacji opinii konsumentów o produktach

– podania dokładnych danych kontaktowych na stronie sklepu internetowego

Obowiązek podawania najniższej ceny sprzed promocji

Wielu sprzedawców wciąż nie do końca rozumie ten zapis.

Pierwszą najważniejszą informacją jest fakt, iż najniższą cenę z ostatnich 30 dni podajemy tylko i wyłącznie wtedy, kiedy robimy promocję, czyli de facto przekreślamy cenę. W przypadku jeśli zmieniamy cenę regularną produktu i nie informujemy klienta o żadnej promocji, nie musimy podawać tej informacji.

Przykład wdrożenia dyrektywy w sklepie Media Expert

Jeśli jednak cenę przekreślamy, wtedy w karcie produktu musi się pojawić informacja o tym, jaka była najniższa cena obowiązująca w okresie 30 dni przed zrobieniem promocji. Czyli jeśli robimy promocję od 1 lutego, to podajemy najniższą cenę danego towaru, jaka była w dniach 2 stycznia – 31 stycznia.

Nie musimy robić tego ręcznie – do każdego sklepu można przygotować specjalny moduł, który zrobi to automatycznie za nas.

Zainteresowany taką automatyzacją? Skontaktuj się z nami.

Weryfikacja opinii

Aby wprowadzić weryfikację opinii, wystarczy zrobić dwie rzeczy.

Krok 1 – Wyłącz możliwość oceniania produktów dla gości

Pierwsza z nich to blokada możliwości publikacji opinii na temat produktów osobom, które nigdy ich nie kupiły, czyli najczęściej niezalogowanym użytkownikom.

Przykład wdrożenia u naszego klienta

To w praktyce oznacza tyle, że opinię do produktu będzie mogła wystawić osoba, która faktycznie zakupiła produkt na danym koncie lub jeśli klient dokonał zakupu w naszym sklepie bez zakładania konta – wystarczy dostarczyć mu we wiadomości e-mail link, w którym będzie mógł dokonać recenzji zakupionych produktów.

Krok 2 – Stwórz podstronę z regulaminem opinii

Aby spełnić jej wymogi w pełnym zakresie, należy także stworzyć podstronę z regulaminem opinii, gdzie wyjaśniamy, w jaki sposób opinie są zbierane i weryfikowane. Pamiętajmy, że weryfikacji nie podlega treść opinii, tylko fakt, czy klient, który pisze recenzję faktycznie dokonał zakupu produktu.

Nie wiesz jak stworzyć taki regulamin? Możesz skorzystać z naszego darmowego wzoru, opracowanego dla naszych klientów przy współpracy z radcami prawnymi. Musisz tylko w wybranych miejscach, gdzie jest podana nazwa firmy i jej adres, wpisać tam swoje dane.

ŚCIĄGNIJ WZÓR REGULAMINU OPINII

Następnie wystarczy tylko stworzyć podstronę “Regulamin opinii”, umieścić ją w jakimś miejscu, najlepiej obok takich stron jak “Regulamin sklepu” czy “Polityka prywatności” i mamy dyrektywę z głowy.

Obowiązek podawania adresu przedsiębiorstwa, e-mail i numeru telefonu

Jeśli do tej pory w swoim sklepie internetowym nie podawałeś numeru telefonu, adresu przedsiębiorstwa lub też swojego e-maila – od tego roku musisz to zmienić. Omnibus niejako wymusza na sprzedawcach obowiązek podawania pełnych danych kontaktowych.

Ustawodawca wskazuje, że ma to znacznie poprawić kontakt między konsumentem a sprzedawcą. Numer telefonu, adres przedsiębiorstwa oraz adres poczty elektronicznej powinny być podane zarówno w regulaminie sklepu, jak i w części informacyjnej dotyczącej danych kontaktowych – najczęściej zakładka kontakt.

Pozostałe obowiązki

W tym akapicie wyjaśnimy pozostałe obowiązki nakładane na firmy, które jednak nie tyczą się wszystkich.

Zmiana wzoru odstąpienia od umowy

Na nowych formularzach odstąpienia od umowy musi być zawarty e-mail. Jest to o tyle skromna zmiana, że większość sklepów internetowych posiada pełne dane kontaktowe na formularzu odstąpienia od umowy.

Jeśli więc w Twojej zakładce zwrotów nie udostępniasz wzoru z e-mailem – musisz to zmienić.

Informacja o dodatkowym środku komunikacji ONLINE

Zapisy nowej ustawy mówią, iż jeśli w Twoim sklepie internetowym klienci mogą korzystać z dodatkowego środka komunikacji – najczęściej chatu online – masz obowiązek poinformować o tym klienta.

W jaki sposób to zrobić? Ustawa tego już niestety nie wyjaśnia.

Jeśli posiadamy taki chat, to najlepiej poinformować klientów w zakładce kontakt o jego istnieniu oraz funkcjonalnościach, jakie ze sobą niesie – to powinno wyczerpać znamiona poinformowania klienta.

Ujawnianie płatnej reklamy

Ten wymóg informowania o parametrach pozycjonowania danych ofert dotyczy wyłącznie internetowych platform handlowych, czyli krótko mówiąc marketplace’ów jak Allegro.  

Nowe przepisy unijne wprowadzają pojęcie “plasowania”. Chodzi o to, że jeśli firma udostępnia funkcję wyszukiwania ofert od różnych sprzedawców na swojej platformie, to musi ona poinformować o parametrach, które decydują o pozycji danych ofert przedstawionych w wynikach wyszukiwania.

Nowe regulacje dotyczące treści cyfrowych

Ustawa wprowadza nową definicję “usługi cyfrowej”, która jest czymś innym niż “treść cyfrowa”.

Usługi cyfrowe to na przykład:

– usług wymiany treści wideo i audio

– usługi przechowywania plików online

– usługi przechowywania danych w chmurze

W efekcie tych zmian wiele sklepów sprzedających produkty cyfrowe (np. e-booki) musi wprowadzić modyfikacje w swoich regulaminach, które będą uwzględniać nowy typ umowy o wspomniane usługi cyfrowe.

Jeśli jednak nie sprzedajesz produktów cyfrowych, ta zmiana Cię nie dotyczy.

Podsumowanie

Jak widać nie taki Omnibus straszny jak go malują. Przy odrobinie pracy, dyrektywę można wdrożyć w kilka godzin.

Najważniejszą rzeczą w przypadku dostosowywania naszego sklepu pod nowe prawo jest jak największa automatyzacja – tyczy się to zwłaszcza automatycznego zaciągania najniższej ceny sprzed promocji czy też narzędzi sprawdzających autentyczność opinii – tak, aby nie tracić czasu na dodatkową, ręczną pracę.

digitix logo

DIGITIX
ul. Kapitałowa 4
35-213 Rzeszów

NIP: 7941818713
REGON: 520659357

Zadzwoń do nas:
888-697-308

Napisz do nas:
biuro@digitix.pl

Copyright © 2023 DIGITIX - Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka prywatności - Polityka Cookies

Scroll to top