Indeksowanie strony w Google – jak poprawnie indeksować?

indeksowanie strony w google

W skrócie:

Indeksowanie strony w Google to proces zapisania witryny na serwerach Google wymagany do tego, aby zaczęła ona pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania

Indeks wyszukiwarki to spis zaindeksowanych stron internetowych zapisany na serwerach Google po to, aby dostarczyć użytkownikom odpowiednie wyniki wyszukiwania dopasowane jak najdokładniej do ich zapytań

Indeks wyszukiwarki nie ma zapisanych wszystkich stron, jakie powstały w internecie, ponieważ Google nie dodaje do swojego indeksu wszystkich stron

Proces indeksacji strony może trwać od kilku minut do nawet kilku miesięcy – w zależności od czynników takich jak jej popularność, jakość, crawl budget, złożoność strony czy ilość linków zewnętrznych

Możesz sprawdzić, czy Twoja strona jest zaindeksowana zarówno poprzez Google Search Console, jak i wyszukiwarkę Google – w tym drugim przypadku wystarczy, iż dodasz operator „site:” przed adres URL, wpisując zapytanie do wyszukiwarki, np: site:digitix.pl

Co to jest indeksowanie strony w Google?

Indeksowanie strony w Google to proces zapisania i dodania witryny do wyników wyszukiwarki, który odbywa się poprzez skanowanie przez roboty Google w ramach określonego crawl budgetu w twojej witrynie.

Indeksacja strony to końcowy proces skanowania jej przez robota, który powoduje, iż strona zapisuje się w obszernej bazie danych wyszukiwarki Google, dzięki czemu ma ona szanse być widoczna na określone zapytania w wyszukiwarce Google na jakichkolwiek pozycjach.

Do czego potrzebne jest mi indeksowanie strony?

W cyfrowym świecie wszystko kręci się wokół widoczności. Jeśli Twoja witryna nie jest indeksowana w Google, jesteś całkowicie niewidoczny dla potencjalnych klientów – przynajmniej, jeśli chodzi o SEO.

Wyszukiwarki są zwykle pierwszym miejscem, do którego ludzie udają się, gdy szukają informacji na jakiś temat, a Google ma wręcz monopol w tym względzie – ponad 90% ludzi korzystających z jakichkolwiek wyszukiwarek, korzysta właśnie z Google’a.

indeksowanie strony w google - oferta DIGITIX

Aby w ogóle znaleźć się na jakiejkolwiek, nawet odległej stronie w Google, ważne jest, aby Twoja witryna była zaindeksowana i znajdowała się wysoko na stronach wyników wyszukiwania. Tylko wtedy, gdy roboty Google odkryły i poprawnie przeprowadziły indeksację strony możesz pojawić się w SERPach.

Więc najkrócej mówiąc – indeksowanie strony w Google jest potrzebne ci do tego, aby zacząć być widocznym.

Jak działa Google i na podstawie czego pokazuje wyniki wyszukiwania?

Kiedy wyszukujesz coś w Google, prosisz algorytm wyszukiwarki o zwrócenie wszystkich odpowiednich stron z ich indeksu.

Ze względu na to, iż internet jest bardzo rozległym miejscem, istnieją miliardy stron, które pasują do danego zapytania – algorytm Google sortuje strony według swojego rankingu w taki sposób, abyś widział tylko te najbardziej wartościowe (oczywiście, według algorytmu) w pierwszej kolejności.

3 etapy indeksowania strony
3 etapy działania wyszukiwarki Google

Aby jednak zobaczyć którekolwiek z tych stron muszą one być w indeksie Google – czyli muszą znajdować się zapisane na serwerach amerykańskiego giganta.

Algorytmy Google skanują wiele stron na świecie każdego dnia, ale nie wprowadzają wszystkich adresów URL do indeksu Google i nie pokazują ich w wynikach wyszukiwania – a to dlatego, że proces indeksowania strony polega na analizie określonego adresu pod kątem zawartości.

Jeśli algorytmy uznają, iż strona nie prezentuje niczego wartościowego – nie zostanie ona nigdy zapisana i zaindeksowana.

Algorytmy Google a indeksacja strony

Jak wspomnieliśmy, Google ma wbudowany algorytm, który klasyfikuje strony na podstawie ich trafności dla zapytania użytkownika, natomiast dzieje się już to po procesie indeksowania strony.

Sam algorytm więc ma wpływ na same pozycje w wynikach wyszukiwania, ale nie na szybkość indeksacji, jaka jest przeprowadzana w ramach skanowania strony przed znalezieniem się jej zapisanej na serwerze amerykańskiego giganta.

Algorytmy Google ustalają system rankingowy, który sortuje miliardy stron internetowych, aby dostarczyć wyniki wyszukiwania dostosowane do tego, czego szukają użytkownicy.

Ile czasu trwa indeksowanie?

Cóż, to zależy.

Proces indeksacji w małych sklepach internetowych będzie wyglądał zgoła inaczej, niż w dużym serwisie informacyjnym takim jak chociażby onet.pl, który nawet kilkadziesiąt razy dziennie dodaje nowe adresy URL do swojej bazy, a te zaś pojawiają się błyskawicznie w Google News.

Wszystko rozbija się o nasz crawl budget – witryny tak wielkie jak wspomniany wyżej Onet z uwagi na to, że codziennie dodają nowe treści do swoich zasobów i wyszukiwarki Google, są z dużo większą częstotliwością odwiedzane przez roboty Google, a co za tym idzie – indeksacja nowej podstrony trwa dużo krócej.

Co wpływa na szybszą indeksację strony?

Na indeksowanie witryny w Google wpływ mają czynniki takie jak:

  • stworzenie mapy witryny
  • poprawne linkowanie wewnętrzne
  • backlinki prowadzące do twojej strony
  • brak długich łańcuchów przekierowań
  • odpowiednia szybkość strony
  • wysoka jakość treści

Mapa witryny

Mapa witryny to plik w formacie .xml, który odwiedzają roboty Google, w którym zawarte są informacje o wszystkich zasobach w Twojej witrynie oraz o związkach między poszczególnymi jej elementami.

Stworzenie mapy witryny ułatwia robotom poruszanie się po stronie, a tym samym przyspiesza indeksowanie strony oraz przyszłe pojawienie się jej na jakichkolwiek pozycjach w wynikach wyszukiwania.

podział mapy witryny w indeksowaniu Google

Adres do mapy witryny umieszczamy w pliku robots.txt oraz jej adres URL wgrywamy do Google Search Console.

Jak stworzyć mapę witryny? Jeśli korzystasz z WordPressa, istnieje wiele wtyczek, które stworzą ją za ciebie – takich jak YoastSEO czy RankMathSEO. Jeśli jednak pracujesz na innym CMSie, możesz skorzystać z darmowego kreatora map witryn.

Jeśli mamy dużo adresów URL,, powinniśmy ją podzielić na poszczególne kategorie, tak, aby jak najbardziej ułatwić robotom zadanie.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to związki poszczególnych adresów URL w twojej witrynie, które mają spory wpływ na indeksowanie strony.

Jeśli twoje adresy URL nie są logicznie między sobą połączone, wyszukiwarka za nimi nie podąży w odpowiedni sposób. Indeksowane będą w pierwszej kolejności te strony, do których dotrzeć jest najłatwiej.

linkowanie zewnętrzne w indeksowaniu strony w google
Oficjalne wytyczne Google na temat linkowania wewnętrznego

Aby przyjrzeć się poprawności tego procesu w naszej witrynie, należy przeprowadzić przekrojowy audyt SEO, który wskaże nam nie tylko, czy robot Google porusza się sprawnie po twoich adresach url, ale także czy sami użytkownicy nie mają problemu z dotarciem do niektórych zasobów w twojej stronie.

Linki zewnętrzne, czyli backlinki

Backlinki to strony zewnętrzne bezpośrednio linkujące ze swojego adresu URL do naszych określonych zasobów. Mają one ogromny wpływ nie tylko na indeksowanie stron, ale także na pozycjonowanie strony – wyszukiwarka Google traktuje je jako jeden z ważniejszych czynników rankingowych.

Jeśli nie mamy żadnych linków prowadzących do naszej witryny z innych stron, dodawanie strony do indeksu może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Roboty wyszukiwarki muszą jakość dostać się do twojej strony – wartościowe linki zewnętrzne pomogą zindeksować w Google nowe treści.

Zbyt wiele przekierowań między adresami URL

Im dłużej kierujesz robota skanującego do jakiejś strony, tym bardziej jest on „wyczerpany” całą podróżą.

Każde kolejne przekierowanie na twojej stronie to wydłużenie czasu oczekiwania na pojawienie się ostatecznej zawartości, która jest dla robota Google schowana skomplikowanymi powiązaniami między poszczególnymi linkami.

problemy z indeksowaniem

Przez skomplikowane przekierowania wydłużasz czas, jaki Google potrzebuje, aby znaleźć poszczególne adresy URL twojej strony.

Szybkość strony

Wydajność strony oraz wskaźniki PageSpeed mają duży wpływ indeksowanie strony w Google. Czynniki wydajnościowe, jakim roboty Google się przyglądają można zmierzyć za pomocą PageSpeed Google.

pagespeed strony a indeksowanie strony w google

Wskaźniki świecą się na czerwono? Niestety, nie zaliczył pan. Oznacza to w skrócie, iż szybkość ładowania naszej witryny jest zbyt długa dla robotów – a im wolniej robot porusza się po twojej stronie, tym wolniejsze będzie indeksowanie strony.

Jakość treści a indeksowanie witryny

Jeśli twoja nowa podstrona ma niskiej jakości treść, w ogóle jej nie ma lub też treść ta jest bardzo podobna do jakiegoś innego adresu URL w twojej witrynie, Google może całkowicie zablokować dodanie strony do indeksu.

Nic tak nie wpływa wewnętrznie na wartość danego adresu URL, a co za tym idzie pozycjonowanie stron, niż jego unikalna treść. Boty Google nie są głupie – znają miliardy podstron – jeśli któraś z twoich stanie się kopią innej zewnętrznej lub wewnętrznej treści, będzie miało to bardzo negatywny wpływ na indeksowanie.

Odpowiednie użycie słów kluczowych dobranych do tematu nowego artykułu znacznie skraca czas oczekiwania na potencjalną indeksację.

Jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?

Możesz to zrobić na dwa sposoby – pierwszy wymaga dostępu do Google Search Console, drugi nie wymaga niczego.

Sposób 1 – Google Search Console

Jeśli twoja witryna internetowa jest połączona z Google Search Console, wejdź do narzędzia, wybierz ją w lewym górnym rogu i przejdź do strony „stan”.

sprawdzenie indeksowania strony

Zwróci ci ona cały stan indeksu twojej witryny. Jeśli chcesz sprawdzić konkretny adres, musisz w wyszukiwarce na górze wpisać URL i kliknąć enter.

Stan indeksowania pokaże Ci wszystkie znane Google’owi strony. W GSC możemy podzielić go na 4 kategorie:

  • Błędy – pokazuje strony, które w wyniku problemów nie są zaindeksowane
  • Prawidłowe z ostrzeżeniem – pokazuje strony, które są zaindeksowane, ale występują z nimi problemy
  • Prawidłowe – pokazuje strony prawidłowo pobrane przez Google’a.
  • Wykluczone – pokazuje te strony, które robot wykluczył.

Sposób 2 – operator 'site’

Wchodząc w google.pl możemy sprawdzić każdy adres URL pod kątem indeksowania. Wykorzystujemy do tego komendę „site”.

Jak się do tego zabrać?

Jeśli chcesz sprawdzić, czy określony adres URL jest zaindeksowany, wpisujesz komendę: site:domena.pl, na przykładzie:

site:digitix.pl
indeksowanie strony w google operator site

Strona została zaindeksowana? Indeks Google zwróci ci wtedy wszystkie znane i zaindeksowane podstrony, jakie posiada w swoim zasobie, mające ścieżkę podstawową „digitix.pl”. Jeśli strona nie byłaby zindeksowana, wówczas wynik byłby taki:

indeksowanie strony w google - brak zaindeksowania

Możesz też sprawdzić frazy kluczowe wyłącznie w obrębie jakiejś domeny. Na przykład – chcesz przeglądnąć aktualne informacje na temat dopłat węgla, na którymi pracuje rząd przed niepewną zimą 2022 roku, ale interesują cię wyłącznie wyniki z onet.pl, bo stamtąd czerpiesz głównie informacje na temat świata. Wpisujesz komendę:

dopłata do węgla site:onet.pl
wyszukiwanie informacji za pomocą operatora site

I proszę – wszystkie informacje na ten temat z serwisu Onet.pl, zaindeksowane w wyszukiwarce Google, ukazują się naszym oczom.

Indeksacja strony a Google Search Console

Google Search Console to podstawowe narzędzie, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron. Pozwala śledzić postęp naszej strony w wynikach wyszukiwania Google, sprawdzić stan indeksu, przesłać prośbę o to, by dodać stronę do indeksu czy też znaleźć różnego rodzaju błędy na naszej stronie.

Google Search Console pokaże nam ile mamy zindeksowanych stron, co dokładnie dzieje się z indeksacją strony i czy strona wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych.

Nagły wzrost liczby błędów w Google Search Console może skutkować wolniejszym indeksowaniem witryny, a nawet wykluczeniem twoich treści z indeksu Google. Warto więc pilnować tego, co się tam dzieje.

Czy możemy przyspieszyć indeksowanie przez roboty Google?

Przedstawiliśmy wyżej szereg różnych sposobów na to, aby nasze nowe podstrony szybciej się indeksowały. Jeśli to jednak nie przyniosło skutku i boty Google wciąż nie mogą zindeksować wszystkich zasobów twojej witryny, na których ci zależy, zalecamy skorzystać najpierw z Google Search Console.

U góry wpisujemy adres URL, który chcemy zaindeksować. Następnie najpierw sprawdźmy, czy strona wyświetla się poprawnie dla Google – to znaczy, czy jest ona dla niego widoczna i zindeksowana – wbrew pozorom, to dwie różne rzeczy. Strona może być widoczna, ale nie zaindeksowana.

Jeśli pojawia się komunikat o braku strony w indeksie, kliknij teraz w prawy górny róg – zakładka „Sprawdź URL wersji opublikowanej”.

indeksowanie strony w google - sprawdzenie URL

Na podstawie informacji uzyskanych przez robota Google zweryfikuje on teraz, czy indeksowanie jej jest możliwe. Jeśli strona wczytuje się poprawnie i wszystkie wymagane pola świecą się na zielono, powinniśmy uzyskać mniej więcej taki komunikat:

przyspieszenie indeksowania strony w Google

Teraz możemy przesłać prośbę do Google o to, aby nasza strona się zaindeksowała. W ten sposób zwiększamy prawdopodobieństwo tego, iż wyszukiwarka szybciej pobierze twoją stronę na swój serwer, dzięki czemu będziesz mógł stać się bardziej widoczny na określone słowa kluczowe w krótszym czasie.

Indeksowanie strony – FAQ

Jak indeksować stronę?

Najszybszym sposobem, aby zindeksować stronę jest dodanie jej adresu URL do Google Search Console poprzez prośbę o zindeksowanie.

Co znaczy indeksowanie w Google?

Indeksowanie strony w Google to proces zapisania i dodania danej strony do wyników wyszukiwarki. Jest to konieczne, by strona zaczęła pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Jak szybko zaindeksować stronę w Google?

Aby przyspieszyć indeksowanie strony, możemy wgrać mapę witryny oraz przesłać adres URL do priorytetowej kolejki indeksowania – obie te rzeczy zrobimy w narzędziu Google Search Console.

Przeczytaj o czym jeszcze piszemy: