Wynik jakości reklamy Google Ads to narzędzie diagnostyczne, które mierzy jakość Twoich reklam na tle innych reklamodawców.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym dokładnie jest wynik jakości reklamy Google?
- Jaki jest jego realny wpływ na skuteczność?
- Jak poprawić wynik jakości reklamy?
Czym jest wynik jakości Google Ads?
Wynik jakości Google Ads można określić jako ocenę składającą się z trzech czynników. Są to:
- trafność reklamy
- słowa kluczowe
- jakość strony docelowej analizowana przez Google
Wynik jakości Google Ads jest zawsze prezentowany w skali – wynosi ona od 1 do 10. Jak można się domyślić 10 to najwyższy możliwy do uzyskania wynik, zaś 1 – najniższy.

Jest to tak naprawdę wskazówka dotycząca przydatności reklamy Google dla użytkowników, którym się ona wyświetla jako reakcja na słowa kluczowe. Zasada jest taka – im wynik jakości Google Ads jest wyższy, tym nasza reklama wg Google jest trafniejsza.
Każdej osobie korzystającej z Google Ads powinno więc zależeć na jak najwyższej trafności reklamy.
Co ma wpływ na trafność reklamy?
Jeśli nasz wynik trafności reklamy i słów kluczowych jest poniżej oczekiwań, musimy podjąć działania w celu jego poprawy.
Aby móc poprawić ów wynik jakości, musimy popracować na różnych składowych, które wpływają na całkowitą jego wartość. Każdy z czynników ma jednoczesny wpływ na końcowy wynik jakości.
Omówmy każdy z tych aspektów, które kształtują Twój sukces w wyszukiwarce.
CTR
Pierwszym ważnym czynnikiem jest CTR – jest to przewidywany współczynnik klikalności. To właśnie on określa nam stopień prawdopodobieństwa tego, że dana reklama zostanie kliknięta przez potencjalnie zainteresowanego klienta.

Jak taki współczynnik jest szacowany? Z jednej strony Google bierze pod uwagę wyniki, którymi mogą się pochwalić inni reklamodawcy, a z drugiej historyczne dane konta. Jak wskaźnik CTR ma się do wyniku jakości Google Ads?
Im wyższy wskaźnik CTR, tym wynik jakości Google Ads również będzie rósł. Przewidywany CTR to jednak żadna wyrocznia – może zdarzyć się, że będzie on zarówno znacznie niższy, jak i znacznie wyższy niż założenia algorytmów.
Ocena jakości strony docelowej
Strony docelowe, na które kierujesz klientów to jeden z kluczowych elementów sukcesu skuteczności Twojej reklamy. Nasz wynik jakości Google Ads będzie zawsze wyższy wtedy nasza strona docelowa będzie odpowiadać zapytaniom klienta – ocena jakości strony docelowej musi być więc wysoka.

Taką ocenę będzie mieć strona, która nie tylko szybko działa, ale także ma prawidłowo zbudowaną nawigację, jest czytelna i ma przejrzysty układ treści. Ocena jakości strony docelowej będzie też zawsze wyższa, gdy na stronie mamy treści z uwzględnieniem słów kluczowych. Słowa kluczowe odgrywają tutaj niemałą rolę.
Nie tylko musi być ich sporo, ale muszą być także wplątane w sposób naturalny. Jeśli słowa kluczowe są użyte na siłę i nienaturalnie – Google to odczyta i skarci nasz wynik jakości.
Trafność reklamy i dopasowanie słów kluczowych
Ten parametr pokazuje, czy w reklamach są wykorzystywane odpowiednie słowa kluczowe.
Następnie oceniane jest to, czy słowo kluczowe jest wykorzystane prawidłowo. Aby poprawić wynik jakości reklamy Google, treść reklamy powinna być spójna ze słowami kluczowymi. Do tego oczywiście wykorzystujemy stosowne narzędzia diagnostyczne.
Historia konta
Google niejako “nagradza” konta z dłuższym stażem reklamowym, przy tym ciągle mierząc skuteczność wszystkich Twoich kampanii, jakie były przeprowadzane na Twoim koncie.
Tak więc nowe konta, które dopiero zaczynają swoją przygodę z reklamą SEM są niżej premiowane w tym względzie niż te, które przeprowadziły w obrębie swojego biznesu już niejedną kampanię.
Najważniejszy czynnik
Nie można jednoznacznie określić, który z powyższych czynników jest najważniejszy – na wszystkie kampanie w Google Ads musimy patrzeć jak na spójną całość.
Każdy z czynników jest ważny, jeśli chodzi o jakość kampanii. Warto skoncentrować się na treści reklam, stronie docelowej, a także na użyciu konkretnego słowa kluczowego.

Konkretne frazy i ich użycie może się okazać bardzo ważne. Na poziomie słowa kluczowego należy się zatrzymać na nieco dłużej, aby wynik jakości był satysfakcjonujący. Przy dopasowaniu ścisłym, można liczyć na naprawdę wysoki wynik jakości oraz reklamy.
Jednocześnie należy wspomnieć, że same słowa kluczowe nie są wystarczające. Kluczem do sukcesu jest zajęcie się każdym z tych czynników. Wówczas można liczyć na to, że wynik jakości rzeczywiście się poprawi. Być może wynik jakości od razu znacznie się poprawi, czy też będzie to poprawa o jeden stopień.
Sporo zależy także od działań naszej konkurencji, na którą tak naprawdę w większości nie mamy wpływu. Możemy jednak zastosować się do poniższych porad, które pozwolą nam ten wynik poprawić.
Jak poprawić wynik jakości? Zastosuj się do poniższych porad
Każda osoba chce, aby wynik jakości Google Ads był możliwie najwyższy. Czy jest to trudne? To zależy. Są jednak uniwersalne sposoby, których możesz spróbować w celu poprawy wyniku jakości.
Treści reklam i praca nad nimi
Warto na pewno popracować nieco nad treściami reklam. W przypadku zakładania kampanii warto zrobić mały test. Dwie różne treści reklamy do przetestowania to absolutne minimum. Dzięki temu można się przekonać, które treści reklamy chętniej się klikają przez klientów.
Będzie także wiadomo, które reklamy należy poprawić. Wykorzystanie choćby jednego błędnego słowa kluczowego ma wpływ na jakość reklamy. Będziemy wiedzieć, które reklamy okażą się strzałem w dziesiątkę, a które reklamy kompletnie się nie sprawdzają.
Dobrymi praktykami jest to, aby nasze słowo kluczowe było w 1 nagłówku naszej reklamy oraz w 1 zdaniu w opisie.
Szukanie nowych słów kluczowych
Przy tym procesie strona docelowa powinna być cały czas brana pod lupę. Trzeba analizować oraz szukać cały czas całkowicie nowych słów kluczowych.
Poszukanie odpowiedniego słowa kluczowego nie zawsze jest proste, bo słowa kluczowe mają różną intencyjność.
Dzielimy je na:
- nawigacyjne
- informacyjne
- sprzedażowe
Jeśli więc chcesz sprzedawać, a większość Twoich słów kluczowych pełni rolę informacyjną – Twoje reklamy mogą nie przynosić zakładanych rezultatów.
Poznanie odbiorców
Poznanie swojego klienta to klucz do sukcesu.
Dzięki temu można trafnie odpowiedzieć na wszelkie jego potrzeby. Pomocne okaże się określenie wszelkich grup docelowych, jakie mogą być zainteresowane naszym produktem lub usługą. Dzięki takiej analizie można pokusić się o właściwy dobór słów kluczowych.
To z kolei zwiększy prawdopodobieństwo na wyświetlenie reklamy użytkownikowi, który rzeczywiście tego typu produktów, czy też usług potrzebuje.
Pamiętaj, że w Gogle konkurujesz z całym światem! Zainteresowanie użytkownika już na etapie wyświetlenia na stronie wyników wyszukiwania jest niesamowicie ważne. Użytkownik kliknie tylko w taką reklamę, która go zainteresuje.
Dzięki poznaniu intencji użytkownika, możemy znacznie zwiększyć współczynnik klikalności.
Popraw jakość strony docelowej
W naszej reklamie musimy poświęcić sporo uwagi stronie docelowej. Strony docelowe muszą być na bieżąco optymalizowane. To, jak strona się prezentuje, ma nie tylko wpływ na samą ocenę jakości reklam, ale także na konwersję.
Strona powinna być szybka, czytelna, responsywna i generować jak najmniej szumu informacyjnego.

Warto zadbać także o to, aby nasze produkty były zawierały frazy kluczowe, które użytkownik wpisuje. Ma to wpływ na wynik jakości.
Najprościej mówiąc, każdy klient na Twojej stronie powinien znaleźć wszelkie potrzebne mu informacje w jak najkrótszym czasie. To jednak nie wszystko – musi być w pełni usatysfakcjonowany zarówno z jej działania, jak i Twojej oferty.
Strona internetowa musi się także poprawnie wyświetlać na urządzeniach mobilnych. Ponad 80% ruchu generowanego z Google Ads to urządzenia mobilne – niedostosowanie się do małych ekranów przekreśla nas całkowicie.
Czy dam radę zająć się Google Ads samemu?
W panelu Google Ads można znaleźć wiele przydatnych informacji, a i samo Google oferuje mnóstwo bezpłatnych poradników.
Problem jest jeden – jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z tworzeniem kampanii, każdy, nawet najmniejszy błąd będzie Cię kosztował pieniądze – Twoje pieniądze.
Bez odpowiedniego odnajdowania się w sieci wyszukiwania, rankingu reklam, słowach kluczowych, elementach oceny i wielu innych kwestiach, możesz się skazać na porażkę już na samym początku.
Podsumowanie
Wynik jakości reklam jest ważnym wskaźnikiem, jednak nie determinuje on ostatecznego sukcesu lub porażki reklamy. Może się zdarzyć, że nasz wynik będzie wysoki, a reklama będzie nierentowna, bo przykładowo oferta naszego sklepu nie będzie konkurencyjna. Może być też na odwrót – wynik będzie niski, ale w Twoim sklepie będzie się sprzedawało raz za razem.
Wynik więc jest wskaźnikiem Google, który nie do końca w sposób bezpośredni ma wpływ na sukces sprzedażowy.
Bez zadbania o czynniki wyniku jakości, może ona nigdy dobrze funkcjonować. Warto jednak pamiętać o tym, że największą rolę w tym wszystkim odgrywają algorytmy Google, które jednak od nas nie kupują. Kupują ludzie, klienci i to oni tak naprawdę dokonują ciągłej oceny trafności naszych reklam i oferty.