2majsxo

SXO – czym jest Search Experience Optimization?

SXO Search Experience Optimization – to przez wielu nazywana innowacja w dziedzinie promocji stron internetowych, strategia SXO nazywana jest również połączeniem dwóch pojęć SEO (Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience).

na SXO składa się SEO i UX

Innymi słowy, strategia SXO skupia się nie tylko na optymalizacji witryny, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych, ale także zwraca uwagę na doświadczenie użytkownika w zakresie takich rzeczy jak:

– potrzeby użytkowników

– intuicyjność obsługi serwisu

– optymalizacja ścieżki konwersji

– wyciąganie wniosków z zachowań użytkowników na stronie

– przekonanie użytkownika na wszystkich etapach decyzji zakupowej

Czy UX dotyczy tylko SEO?

Absolutnie nie.

Potencjalny klient, który trafia na naszą stronę WWW niekoniecznie musi przyjść z kanału organicznych wyników wyszukiwania może przyjść z Google Ads, z reklamy w social media czy też z polecenia przez znajomego, który był zadowolony z zakupów u nas.

Niezależnie od tego, jaka droga zaprowadziła klienta na Twoją stronę, efekt jest ten sam: jego doświadczenia, pozytywne lub negatywne, jakie przeżyje poruszając się po Twojej stronie internetowej będą miały bardzo duży wpływ na fakt ewentualnego dokonania zakupu lub też odwrotnie – szybkiego wyjścia ze strony.

sxo

UX daje Ci możliwość stworzenia całego wrażenia użytkownika, jakie odniesie podczas pobytu na Twojej stronie. Forma podania treści użytkownikowi jest ważniejsza niż sama treść – tak, wrażenie wizualne ma większe znaczenie niż jakość contentu.

Oczywiście, jakość treści nie jest bez znaczenia, ale jeśli strona jest nieatrakcyjna użytkownik nawet do tej treści nie dojdzie, jakkolwiek byłaby dobra.

SXO – technologia, która kształtuje zachowanie

W skrajnych przypadkach więc, wartość UX dla rozwoju Twojego biznesu będzie mieć większe znaczenie niż samo SEO.

Ponieważ, jak powiedzieliśmy wcześniej, jeśli Twoja strona ma nieprzejrzysty i nieprzyjazny UX, który zniechęca użytkowników do poruszania się po witrynie lub też witryna bardzo wolno się ładuje i nie sposób na niej wykonać działania, na które zależy odwiedzającemu – takie rzeczy z miejsca zdyskredytują Twój biznes w internecie.

Nawet więc jeśli masz posiadasz najlepszy marketing na świecie, najlepsze treści, ściągasz do siebie mnóstwo ludzi i masz najniższe ceny – Twoja strona nie będzie sprzedawać, jeśli użytkownicy nie będą w stanie płynnie się po niej poruszać.

Przewaga SEO nad UX w dziedzinie promocji stron internetowych

Jeśli po powyższej lekturze zastanawiasz się nad tym, co więc jest bardziej skutecznym narzędziem marketingowym w długofalowej strategii, odpowiedź jest dosyć prosta.

Jest skończona liczba rzeczy, które możesz zmienić w swojej witrynie pod względem UXale jest nieskończona liczba treści, którą możesz dodać.

Dlatego to finalnie samo SEO ma przewagę nad UX w tym sensie, że praca z optymalizacją daje Ci ciągłe pole do rozwoju oferty czy pozycjonowania Twojej firmy.

Praca z UX w ramach jednego szablonu strony kończy się w tym miejscu, w którym projektant stwierdza, że już nic bardziej uprościć się nie da – tym samym wygodniej dla użytkownika już nie będzie.

Audyt SXO – czym różni się od audytu SEO?

O ile audyt SEO skupia się na działaniach, które mają zidentyfikować problemy serwisu internetowego w przypadku SEO i poprawić samo pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania Google, o tyle audyt SXO zawiera uzupełnienie tej wiedzy o działania SXO związane z UX samej strony.

UX (z ang. User Experience) – to ogół wrażeń i emocji, jakich doświadcza osoba korzystająca z określonej strony internetowej lub aplikacji.

SXO - kluczowe frazy branżowe
Co tworzy UX?

Czyli innymi słowy, pojęcie SXO pochodzi z połączenia słowa SEO, które w bardzo ogólnym skrócie odpowiada za pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania oraz słowa UX, które odpowiada za szereg wrażeń użytkowników płynących z poruszania się po różnych elementach składowych Twojej strony.

Sam UX nie jest Ci potrzebny do lepszego pozycjonowania – ale jest Ci potrzebny do tego, żeby bezpośrednim skutkiem większej ilości klientów w Twojej witrynie była sprzedaż, a nie samo wejście i wyjście z niej.

Jak to zrobić? Najprościej: wskazać użytkownikowi możliwie jak najłatwiejszą drogę do finalizacji transakcji.

Usługę SXO trzeba realizować zawsze w oparciu o potrzebny klienta i najczęściej realizują ją specjaliści SEO we współpracy ze specjalistami web developmentu lub stricte programistów (tzw. web developerów).

Conversion Rate Optimization - jak realizować SXO

Jak pracować nad SXO?

Efektywna praca SXO wymaga synergii działań SEO i UX – specjaliści SEO dbają o to, aby Twoja strona była jak najlepiej zoptymalizowana, tym samym znajdując się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google i pozyskując wartościowy ruch, natomiast projektanci, webmasterzy czy programiści dbają o odpowiedni web development.

Profesjonalny audyt SXO musi więc zawierać nie tylko elementy SEO, które należy poprawić, ale także elementy UX naszej strony, które, jeśli dopracujemy lub zmienimy, będą mieć pozytywny wpływ na wzrost konwersji z ruchu z każdego kanału.

To właśnie to jest głównym celem SXOpodparcie działań pozycjonerskich skonstruowaniem przejrzystej i przyjaznej mapy strony dla każdego odwiedzającego, który dzięki temu chętniej będzie chciał skorzystać z oferty naszej firmy.

SXO a pozycjonowanie stron internetowych

Jak widzisz, w dzisiejszych czasach nie wystarczy już tylko opracować kompleksową strategię pozycjonowania SEO, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i skłonić ich do konwersji.

Aby Twoje działania marketingowe były skuteczne, potrzebujesz wskazać klientowi przejrzystą drogę, która przeprowadzi go do oczekiwanego przez Ciebie działania na Twojej stronie.

Firma w internecie musi więc zadbać o innowacyjne podejście w szeregu różnych aspektów. Dzięki działaniom SXO możemy więc zaspokoić potrzeby klientów za pomocą wysokiej przejrzystości swojego serwisu.

SXO - UX i SEO

Działania SXO można przeprowadzać w ten sposób, aby zachęcić użytkowników do podjęcia jakiejś pożądanej przez nas akcji. Może to być kontakt z chatem, wysłanie formularza, zakup czy rejestracja w naszym serwisie.

Najważniejszą rzeczą w SXO jest zrozumieć dwie rzeczy – jakiego działania my oczekujemy od klienta i na odwrót – jakie potrzeby klienta my możemy spełnić w taki sposób, by to właśnie u nas dokonał zakupu.

SXO ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia poziomu konwersji i wielkości wolumenu sprzedaży. Wysoka pozycja w Google to więc dopiero początek naszej drogi.

Znasz już powody, dla których warto stosować SXO, więc zastanówmy się, jak właściwie je wdrożyć?

SXO – SEO i UX w jednym

Działania SXO dzielimy na działania SEO oraz działania UX.

Działania SEO w SXO

Jeśli chodzi o działania SEO, należy zadbać przede wszystkim o to, aby mieć wartościowy content na konkretne frazy kluczowe, które będą odpowiadać na zapytania wpisywane przez naszych potencjalnych klientów.

Dlaczego to takie ważne i jakie negatywne skutki może przynieść Twojej firmie błąd treści lub nieodpowiednie dobranie słów kluczowych?

Otóż w całym SEO najważniejsze jest pozyskanie konwertującego ruchu – czy to przez Content Marketing, jakość treści czy odpowiedni link building – najważniejsze jest zdobycie lojalnych klientów, którym nasza oferta odpowie na ich konkretne potrzeby. Tutaj omówiliśmy elementy dobrego SEO.

Działania UX w SXO

Działania UX możemy podzielić na:

– przejrzysty układ treści
– szybki czas ładowania strony
– odpowiednie formatowanie treści
– odpowiednia optymalizacja plików na stronie
– zapewnienie bezpieczeństwa naszej strony internetowej – nie może ona zawierać żadnego szkodliwego oprogramowania

Jak sprawdzić, czy nasze SXO jest dobre?

Aby ocenić SXO naszej witryny, należy spojrzeć na kilka ważnych czynników, które dadzą nam pełny obraz tego, jak użytkownicy zachowują się na naszej stronie.

Mierz współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń to liczba sesji użytkowników, którzy po wejściu na jedną, jakąkolwiek podstronę naszej witryny internetowej opuścili ją bez wykonywania żadnego dodatkowego działania.

W Google Analytics musimy się więc przyjrzeć wszystkim stronom, które mają wysoki poziom współczynnika odrzuceń. Pisząc wysoki mamy na myśli wszystko powyżej 70%.

Wejdź na wszystkie strony, które użytkownicy najczęściej odrzucają i zastanów się, co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Być może niezrozumiały interfejs, niedziałająca funkcjonalność, ukryte koszty, brak dogodnej metody płatności czy też treść nieodpowiadająca zapytaniu – przyczyn może być wiele, dlatego każdą podstronę z wysokim współczynnikiem odrzuceń należy

Analizuj współczynnik konwersji

Obliczając współczynnik konwersji, będziesz w stanie stwierdzić, czy udało Ci się osiągnąć cel, jakim było nie tylko pozyskanie nowych klientów, ale także zachęcenie ich do skorzystania z oferty właśnie Twojej firmy. Jeśli wraz ze wzrostem ruchu z SEO, udaje Ci się zwiększać sprzedaż, oznacza to, że Twoja strategia SXO działa.

Jeśli jednak odwiedzających jest więcej, a sprzedaż stoi w miejscu lub jest mniej – jest to jasna wskazówka dla Ciebie, że coś jest nie tak z Twoją stroną lub jej ofertą.

Sprawdź zaangażowanie użytkowników

Oszacuj średni czas, jaki odwiedzający spędzają na Twojej witrynie lub poszczególnych podstronach. Jeśli posiadasz wysokiej jakości, angażujące treści, użytkownicy będą naturalnie spędzać więcej czasu na Twojej stronie, czytając różne artykuły, które pomagają rozwiązać ich problem.

Długość tego czasu będzie dla Ciebie najważniejszą wskazówką do odpowiedzi na pytanie, czy Twoja treść jest wystarczająca atrakcyjna i czy spełnia potrzeby użytkowników wchodzących na Twoją stronę.

Obserwuj zachowanie użytkowników

Kiedy już zaczniesz wdrażać kroki, o których wspomnieliśmy wyżej, musisz przeanalizować dokładnie zachowanie użytkowników na Twojej stronie.

Sprawdź, czy treści, które publikujesz, docierają do grup docelowych związanych z ofertą Twojej firmy, a następnie obserwuj ich zachowanie na stronie internetowej – do jakich podstron wchodzą, z jakich źródeł, którzy klienci najchętniej kupują, a gdzie z kolei współczynnik konwersji jest najmniejszy.

Pomoże Ci w tym Google Analytics.

Wprowadź oprogramowanie, które rejestruje tzw. mapy ciepła – czyli te miejsca, które użytkownicy klikają najchętniej.

Korzystanie z map ciepła nie tylko pokaże nam to, na co użytkownicy najczęściej klikają w naszej witrynie, ale także wskaże nam elementy ignorowane przez odwiedzających naszą stronę.

digitix logo

DIGITIX
ul. Kapitałowa 4
35-213 Rzeszów

NIP: 7941818713
REGON: 520659357

Zadzwoń do nas:
888-697-308

Napisz do nas:
biuro@digitix.pl

Copyright © 2023 DIGITIX - Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka prywatności - Polityka Cookies

Scroll to top